1: Handgreep en balgewenning (50')

Doel van de Lesreek: 

De kinderen leren de juiste racketgreep, ontwikkelen door middel van verschillende oefeningen hun eerste balgevoel en bewegen zich zelfverzekerd met racket en bal door de hal.

Benodigd materiaal:

Opwarming (~10')

Lijn vangen

  • Alle kinderen mogen alleen op lijnen lopen
  • 2-3 vangers
  • Wie betrapt wordt, zit op dit punt op de lijn
  • Kinderen die op de lijn zitten, vormen een barrière. Je kunt er niet langs rennen.

 

Demonstratie van de racketgreep:

  • Voorhandzijde: Duim en middelvinger raken het handvat.
  • Backhandzijde: wijsvinger rust losjes op het onderste uiteinde van het rubber. Markeer indien nodig de vingerpositie of houd een muntje vast met uw vinger.

HOOFDSTUK A – Individueel werk (ca. 10 minuten)

Voer verschillende taken uit met de bal en de knuppel:

  • De bal in evenwicht houden op het racket
  • Houd de bal hoog
  • Laat de bal stuiteren
  • Houd de bal omhoog met je forehand en backhand
  • Met de bal tegen de muur spelen
  • Houd de bal op het racket en ga rond de palen
  • Verdere ideeën mogelijk

 

HOOFDSTUK B – Partnerwerk (13 minuten)

Partnerrollen

  • In tweetallen: rol de bal voorzichtig heen en weer met de knuppel
  • Afstand ca. 2-3 meter

 

Vleermuis-ballon spel

  • Met ballonnen: Houd de bal in de lucht met de knuppel
  • Probeer samen de ballon in de lucht te houden

 

Bal passen

  • Partners staan tegenover elkaar
  • Duw de bal voorzichtig met het racket naar je partner
  • Partner stopt de bal met het racket en duwt terug

 

Speel de bal heen en weer

  • Twee kinderen geven de bal heen en weer

 

De bal indirect doorgeven

  • Een kind speelt de bal tegen een muur, de teamgenoot speelt de terugkomende bal terug

 

Algemene differentiatieopties:

  • Gemakkelijker: Gebruik grotere en zachtere ballen, langzamere bewegingen, kortere afstanden, de bal kan af en toe stuiteren
  • Moeilijker: Gebruik kleinere ballen, snellere bewegingen, langere afstanden, bal mag de grond niet raken, extra obstakels

Racket-Wedstrijdvorm

  • Alle kinderen staan in een kring met hun bat en bal
  • Op commando begint iedereen tegelijkertijd de bal op de knuppel te balanceren
  • Wie de bal laat vallen, gaat zitten en juicht de anderen toe
  • Het kind dat als laatste overblijft, is de winnaar
  • Alle kinderen krijgen applaus voor hun optreden

 

Opruimen en bezinning

  • Samen de materialen opruimen
  • Korte reflectie: Wat ging er vandaag bijzonder goed? Wat was moeilijk?
  • Preview van de volgende Les

Mijn account