1: Handgreep en balgewenning (50')
Doel van de Lesreek:
De kinderen leren de juiste racketgreep, ontwikkelen door middel van verschillende oefeningen hun eerste balgevoel en bewegen zich zelfverzekerd met racket en bal door de hal.
Benodigd materiaal:
- Rackets
- Ballen
Opwarming (~10')
Lijn vangen
- Alle kinderen mogen alleen op lijnen lopen
- 2-3 vangers
- Wie betrapt wordt, zit op dit punt op de lijn
- Kinderen die op de lijn zitten, vormen een barrière. Je kunt er niet langs rennen.
Demonstratie van de racketgreep:
- Voorhandzijde: Duim en middelvinger raken het handvat.
- Backhandzijde: wijsvinger rust losjes op het onderste uiteinde van het rubber. Markeer indien nodig de vingerpositie of houd een muntje vast met uw vinger.
Kern (~20')
HOOFDSTUK A – Individueel werk (ca. 10 minuten)
Voer verschillende taken uit met de bal en de knuppel:
- De bal in evenwicht houden op het racket
- Houd de bal hoog
- Laat de bal stuiteren
- Houd de bal omhoog met je forehand en backhand
- Met de bal tegen de muur spelen
- Houd de bal op het racket en ga rond de palen
- Verdere ideeën mogelijk
HOOFDSTUK B – Partnerwerk (13 minuten)
Partnerrollen
- In tweetallen: rol de bal voorzichtig heen en weer met de knuppel
- Afstand ca. 2-3 meter
Vleermuis-ballon spel
- Met ballonnen: Houd de bal in de lucht met de knuppel
- Probeer samen de ballon in de lucht te houden
Bal passen
- Partners staan tegenover elkaar
- Duw de bal voorzichtig met het racket naar je partner
- Partner stopt de bal met het racket en duwt terug
Speel de bal heen en weer
- Twee kinderen geven de bal heen en weer
De bal indirect doorgeven
- Een kind speelt de bal tegen een muur, de teamgenoot speelt de terugkomende bal terug
Algemene differentiatieopties:
- Gemakkelijker: Gebruik grotere en zachtere ballen, langzamere bewegingen, kortere afstanden, de bal kan af en toe stuiteren
- Moeilijker: Gebruik kleinere ballen, snellere bewegingen, langere afstanden, bal mag de grond niet raken, extra obstakels
Afsluiting (~10')
Racket-Wedstrijdvorm
- Alle kinderen staan in een kring met hun bat en bal
- Op commando begint iedereen tegelijkertijd de bal op de knuppel te balanceren
- Wie de bal laat vallen, gaat zitten en juicht de anderen toe
- Het kind dat als laatste overblijft, is de winnaar
- Alle kinderen krijgen applaus voor hun optreden
Opruimen en bezinning
- Samen de materialen opruimen
- Korte reflectie: Wat ging er vandaag bijzonder goed? Wat was moeilijk?
- Preview van de volgende Les
