7: Toernooi (50')
Doel van de Lesreek:
De kinderen passen alle geleerde racket-en-balvaardigheden toe in een eindtoernooi, tonen eerlijkheid in de Wedstrijdvorm en ervaren een gevoel van saamhorigheid door een gedeelde sportervaring.
Benodigd materiaal:
- Rackets
- Ballen
- Banken
Opwarming (~10')
Balgewenning
- Elke student heeft een knuppel en een bal
- Enkele bal-gewenningsoefeningen als warming-up
- Balanceren, de bal vasthouden, de bal tikken, etc.
Kern (~20')
Structuur van de toernooivelden
- Verdeel banken in de lengte door de hal en beperk speelvelden
- Meerdere kleine speelvelden voor elk 2 spelers
- Als er niet genoeg ruimte is, kan er een round-robinveld worden ingericht waar meerdere spelers kunnen spelen. De spelers rouleren dan volgens een vast ritme, of de winnaars van de round-robin wisselen elkaar af met de verliezer op veld 4 (zie afbeelding).
Keizerlijk Toernooi
- Alle kinderen worden willekeurig toegewezen aan de velden
- Het spel duurt 3 minuten per ronde
- Wie wint, gaat één veld omhoog
- Wie verliest, gaat een veld naar beneden of blijft staan
- Veld 1 is het “koningsveld”
Spelregels
- De bal moet over de bank naar het andere veld
- Bal mag één keer stuiteren
- Als er een fout wordt gemaakt, krijgt de tegenstander een punt
- Na 3 minuten is de ronde voorbij
- Bij een gelijkspel volgt een ronde “Steen, Papier, Schaar”
Afsluiting (~10')
autorisatie
- Alle kinderen stellen zich op in een rij aan één kant van de hal
- Iedereen balanceert een bal op het racket
- Op commando rent iedereen naar de overkant
- Wie de bal verliest, moet hem oppakken en verder spelen
- Meerdere rondes, indien nodig de behandeling van het racket en de bal veranderen (balanceren, vasthouden, tikken, etc.)
Opruimen en Afsluiting-Reflectie
- Samen alle materialen opruimen
- Reflectie Grote Afsluiting: Wat vond je het leukste aan de 7 lessen?
- Vooruitblik: wat is de toekomst voor racketsporten?
