2: Slagtechniek (50')
De leerlingen doen hun eerste ervaringen op met vuistbal.
Benodigd materiaal:
- Volleyballen/Vuistballen
- Pionnen
- matwerk
- Bankjes
Opwarming (~10')
Balreis
- Elk kind heeft een bal
- De kinderen ‘reizen’ met de bal door de zaal en voeren verschillende bewegingen uit met hun vuisten: stuiteren, rollen, tikken, slaan, etc.
- Verschillende soorten bewegingen: vooruit, achteruit, zijwaarts
Kern (~25')
Slagestafette in samenspel
- Verschillende groepen met elk ongeveer 6 kinderen
- Drie kinderen staan tegenover elkaar in twee rijen (één achter elkaar)
- De eerste speler gooit de bal omhoog, laat hem één keer stuiteren en slaat hem met zijn vuist naar de andere groep. Vervolgens gaat hij achteraan staan.
- Aan de andere kant vangt een kind de bal en herhaalt dezelfde actie.
- Sla de bal na een paar minuten heen en weer zonder hem te vangen
- Afhankelijk van de leergroep kun je ook direct heen en weer schakelen.
- Variatie: uitsmijter
Â
Doel raken op mattenÂ
- Richt twee tot vier speelvelden in (zie onderstaande schets)
- Op elke helft van het veld liggen één of twee matten als doelzones
- Twee teams per veld
- Het spel wordt gespeeld op een bankje, dat in het midden van het veld staat
- Doel: Sla de bal met je vuist op een mat aan de kant van de tegenstander
- De bal moet een keer op de grond slaanvoordat het kan worden afgeslagen.
- Een punt wordt gescoord wanneer de bal een mat raakt. De bal kan de mat direct of voor de mat raken. eens vinkje zetten.
- Optioneel: De bal mag zo vaak stuiteren als gewenst
- Optioneel: De bal kan of moet x keer worden doorgegeven binnen het spel.
- Punt voor het aanvallende team als de bal legaal de mat raakt
- Na elke 3 minuten: Tegenstanderwissel of teamrotatie mogelijk
Mini-vuistbal met netvervanging
- De matten worden verwijderd
- Bal mag één keer stuiteren
- Punt: Bal landt buiten het veld of stuitert twee keer.
Afsluiting (~5')
Houd het veld vrij
- Vorm twee teams
- Elk team op één helft van de zaal met hetzelfde aantal ballen
- Na het startsignaal hebben de kinderen ongeveer 3 minuten de tijd om de ballen naar de overkant te spelen
- Het team dat na 3 minuten de minste ballen aan zijn kant heeft, wint


