2: Samenwerkingsspelen (50')

Doel van de Lesreek: 

Door middel van korte spelletjes leren de leerlingen hoe ze een racket correct moeten vasthouden en gebruiken. Daarbij maken ze kennis met de specifieke eigenschappen van het racket en de bal.

Benodigd materiaal:

Opwarming (~10')

Begroeting en herhaling

  • Korte bespreking van de laatste Les
  • Herhaling van de racketpositie
  • Partnervorming door tellen of loten

 

Baldans voor twee

  • Partners staan tegenover elkaar, elk met een knuppel
  • Tegelijkertijd een bal op het racket in evenwicht houden
  • Beiden bewegen in de maat van de muziek
  • Doel: Beide ballen moeten bovenaan blijven

 

Spiegelspel

    • Een partner demonstreert bewegingen met het racket
    • De andere partner spiegelt de bewegingen
    • Na een minuut verandert de

HOOFDSTUK A – Eenvoudige partneroefeningen (12 minuten)

Bal aan het rollen terwijl je zit

  • Partners zitten tegenover elkaar (afstand 2 meter)
  • Rol de bal voorzichtig heen en weer met het racket
  • Doel: 10 keer heen en weer zonder dat de bal wegrolt

Benenpoort

  • Partners staan tegenover elkaar op een afstand van 2 meter
  • Eén partner maakt een ‘doelpunt’ met gespreide benen
  • De ander probeert de bal met de knuppel door zijn benen te rollen
  • Na elke slag worden de benen iets dichter bij elkaar geplaatst
  • Als er geen treffer is, worden de rollen omgedraaid

Ball-Stoppen

  • De ene partner rolt de bal naar de andere
  • De ander stopt de bal met de knuppel en rolt terug
  • Verhoog langzaam de snelheid

Boxbijeenkomst voor twee

  • Er staat een doos tussen de partners
  • Beide spelers proberen om de beurt de bal in het strafschopgebied te krijgen
  • Iedereen heeft 5 pogingen

 

HOOFDSTUK B – Geavanceerde partneroefeningen (13 minuten)

Ga over de muur

  • Partners staan naast elkaar voor een muur
  • Speel de bal afwisselend tegen de muur
  • Nadat de bal de muur heeft geraakt, kan hij één keer stuiteren

 

De bal vangen met pionnen

  • Eén partner speelt de bal hoog naar de ander
  • De ander probeert de bal met een kegel te vangen
  • Afstand: 3 meter, verandering na 5 pogingen
  • Vergroot indien nodig de afstand

 

Ga over de bank heen

  • Partners staan tegenover elkaar, bankje ertussen
  • Geef de bal door over de bank
  • Bal mag één keer achter de bank stuiteren

 

Gezamenlijke balcontrole

  • Beide partners dragen tegelijkertijd een bal
  • Omzeil obstakels
  • Bal mag niet verloren gaan

 

Algemene differentiatieopties:

  • Gemakkelijker: Kortere afstanden, grotere ballen, langzamere bewegingen, bal kan vaker stuiteren
  • Moeilijker: Grotere afstanden, kleinere ballen, snellere bewegingen, bal mag de grond niet raken

Bij elkaar

  • Kinderen vormen meerdere kleine cirkels met 4-6 personen
  • Elke groep heeft een bal die met de knuppel naar de buurman wordt gespeeld
  • Doel: Welke groep voltooit de meeste rondes zonder de bal te verliezen?
  • Als de bal verloren gaat, begint de betreffende groep opnieuw
  • Na 3 minuten wordt het resultaat vergeleken

 

Opruimen en bezinning

  • Samen de materialen opruimen
  • Reflectie: Hoe verliep de interactie? Wat werkte goed?
  • Preview van de volgende Les

Mijn account