1: Kennismaken met lichamelijk contact (50')

Leesdoel: 

De kinderen leren de basisregels voor eerlijk vechten, bouwen vertrouwen op met hun partner en doen hun eerste positieve ervaringen op met gecontroleerd fysiek contact.

Benodigd materiaal:

Opwarming (~10')

Staart vangen:

  • De kinderen hebben elk een feestbandje in de achterste tailleband 
  • Iedereen rent door de hal en probeert aan de linten van de ander te trekken. Ze stoppen de linten die ze in hun eigen broeksband trekken.
  • Stop indien nodig lange T-shirts in uw broek.

 

Introductie van regels

  • Zitcirkel op de mat
  • Gezamenlijke verwerking van de belangrijkste regels
  • “Wat mag, wat mag niet?” (Slaan, schoppen, duwen verboden)
  • Geef een stopsignaal (steek je hand op en roep “Stop”)

Vertrouwensoefeningen

Geleidehond

  • Een kind begeleidt de ‘blinde’ partner veilig door de hal
  • Eerste voorsprong bij de elleboog
  • Verhoog vervolgens optioneel door te tikken op: 
  • Terug = rechtdoor
  • rechter schouder = rechts
  • linkerschouder = links
  • Hoofd = Stop
  • Rolomkering na 2 minuten

 

Spiegelbeeld

  • Kinderen kijken elkaar aan
  • De ene laat langzame bewegingen zien, de andere spiegelt
  • Houd oogcontact

 

Eerste fysieke contactspellen

Ga rug aan rug staan

  • Ga met twee personen rug aan rug op de grond zitten
  • Samen proberen op te staan
  • Armen kunnen worden gehaakt

 

schieben

  • Partnerwerk
  • Handpalm tegen handpalm
  • Probeer je partner voorzichtig uit balans te brengen
  • Alleen duwen, niet trekken of scheuren
  • Variatie: op één been, op een omgedraaide bank

Wortels kweken

  • Alle kinderen, behalve drie, liggen op hun buik en houden elkaars handen vast
  • De drie ‘tuiniers’ proberen de wortels uit het bed te trekken door aan hun voeten te trekken.
  • Gekweekte wortelen worden zelf tuinders
  • Trek alleen plat, til de benen niet op

 

Reflectiescirkel

  • “Hoe voelde het gevecht?”
  • “Zijn alle regels gevolgd?”
  • Vooruitzichten voor de volgende les

Mijn account