1: Kennismaken met lichamelijk contact (50')
Leesdoel:
De kinderen leren de basisregels voor eerlijk vechten, bouwen vertrouwen op met hun partner en doen hun eerste positieve ervaringen op met gecontroleerd fysiek contact.

Benodigd materiaal:
- Indien nodig: Matten, Banken
Opwarming (~10')
Staart vangen:
- De kinderen hebben elk een feestbandje in de achterste tailleband
- Iedereen rent door de hal en probeert aan de linten van de ander te trekken. Ze stoppen de linten die ze in hun eigen broeksband trekken.
- Stop indien nodig lange T-shirts in uw broek.
Introductie van regels
- Zitcirkel op de mat
- Gezamenlijke verwerking van de belangrijkste regels
- “Wat mag, wat mag niet?” (Slaan, schoppen, duwen verboden)
- Geef een stopsignaal (steek je hand op en roep “Stop”)
Kern (~25')
Vertrouwensoefeningen
Geleidehond
- Een kind begeleidt de ‘blinde’ partner veilig door de hal
- Eerste voorsprong bij de elleboog
- Verhoog vervolgens optioneel door te tikken op:
- Terug = rechtdoor
- rechter schouder = rechts
- linkerschouder = links
- Hoofd = Stop
- Rolomkering na 2 minuten
Spiegelbeeld
- Kinderen kijken elkaar aan
- De ene laat langzame bewegingen zien, de andere spiegelt
- Houd oogcontact
Eerste fysieke contactspellen
Ga rug aan rug staan
- Ga met twee personen rug aan rug op de grond zitten
- Samen proberen op te staan
- Armen kunnen worden gehaakt
schieben
- Partnerwerk
- Handpalm tegen handpalm
- Probeer je partner voorzichtig uit balans te brengen
- Alleen duwen, niet trekken of scheuren
- Variatie: op één been, op een omgedraaide bank
Afsluiting (~10')
Wortels kweken
- Alle kinderen, behalve drie, liggen op hun buik en houden elkaars handen vast
- De drie ‘tuiniers’ proberen de wortels uit het bed te trekken door aan hun voeten te trekken.
- Gekweekte wortelen worden zelf tuinders
- Trek alleen plat, til de benen niet op
Reflectiescirkel
- “Hoe voelde het gevecht?”
- “Zijn alle regels gevolgd?”
- Vooruitzichten voor de volgende les