2: Lichamelijk contact ervaren (50')
Leesdoel:
De kinderen breiden hun ervaring met fysiek contact uit, leren hoe ze hun evenwicht kunnen bewaren en verstoren en passen vol vertrouwen de regels van fair play toe.

Benodigd materiaal:
- 2-3 Valmatten
Opwarming (~10')
Begroeting en herhaling van regels
- Korte zitkring: Welke regels kennen we al?
- Oefen samen stopsignalen
- Vandaag gaat het om evenwicht en zacht vechten
Standbeeld in de storm
- Indien gewenst, kan er eerst een paar minuten tikkertje gespeeld worden, gevolgd door:
- Alle kinderen zijn ‘standbeelden’ en staan op één been
- 2-3 kinderen zijn de “wind” en raken de beelden zachtjes aan met één vinger
- Standbeelden moeten in evenwicht blijven
- Wie valt, wordt een nieuwe wind – de wind wordt een standbeeld
Kern (~25')
Mat transport
- Verdeel in 2-3 groepen, elk met een zachte vloermat
- De teams proberen de zachte vloer zo snel mogelijk van de ene kant van de zaal naar de andere kant te verplaatsen
- Variatie: Draai de mat tijdens het transport; teamleden rijden op de mat
Medic spel
- Vangspel: ca. 2 vangers
- Aan één kant van de gang bevindt zich een zachte vloer en is het ziekenhuis
- Als een student betrapt wordt, raakt hij gewond en ligt hij op de grond
- Gewond kind wordt door meerdere studenten (ambulancepersoneel) naar het ziekenhuis gebracht
- Optioneel kunt u ook aanbieden om twee kinderen de gewonde persoon te laten bijstaan en samen naar het ziekenhuis te gaan
Afsluiting (~10')
Hen en havik
- 1 havik (vanger)
- 1 hen (vooraan, beschermd)
- Meerdere kippen/kuikens (op een rij achter de hen)
- Kippen staan achter elkaar in een rij – de kip vooraan
- De havik staat voor de kip en probeert het laatste kuiken te vangen
- Hen probeert de havik te blokkeren door te bewegen en te beschermen
- De kippen volgen de hen en moeten in het gareel blijven
- Als het laatste kuiken gevangen is, wordt het geëlimineerd of wordt het een nieuwe havik