2: Lichamelijk contact ervaren (50')

Leesdoel: 

De kinderen breiden hun ervaring met fysiek contact uit, leren hoe ze hun evenwicht kunnen bewaren en verstoren en passen vol vertrouwen de regels van fair play toe.

Benodigd materiaal:

Opwarming (~10')

Begroeting en herhaling van regels

  • Korte zitkring: Welke regels kennen we al?
  • Oefen samen stopsignalen
  • Vandaag gaat het om evenwicht en zacht vechten

 

Standbeeld in de storm

  • Indien gewenst, kan er eerst een paar minuten tikkertje gespeeld worden, gevolgd door:
  • Alle kinderen zijn ‘standbeelden’ en staan ​​op één been
  • 2-3 kinderen zijn de “wind” en raken de beelden zachtjes aan met één vinger
  • Standbeelden moeten in evenwicht blijven
  • Wie valt, wordt een nieuwe wind – de wind wordt een standbeeld

Mat transport

  • Verdeel in 2-3 groepen, elk met een zachte vloermat
  • De teams proberen de zachte vloer zo snel mogelijk van de ene kant van de zaal naar de andere kant te verplaatsen
  • Variatie: Draai de mat tijdens het transport; teamleden rijden op de mat

 

Medic spel

  • Vangspel: ca. 2 vangers
  • Aan één kant van de gang bevindt zich een zachte vloer en is het ziekenhuis
  • Als een student betrapt wordt, raakt hij gewond en ligt hij op de grond
  • Gewond kind wordt door meerdere studenten (ambulancepersoneel) naar het ziekenhuis gebracht
  • Optioneel kunt u ook aanbieden om twee kinderen de gewonde persoon te laten bijstaan ​​en samen naar het ziekenhuis te gaan

Hen en havik

  • 1 havik (vanger)
  • 1 hen (vooraan, beschermd)
  • Meerdere kippen/kuikens (op een rij achter de hen)
  • Kippen staan ​​achter elkaar in een rij – de kip vooraan
  • De havik staat voor de kip en probeert het laatste kuiken te vangen
  • Hen probeert de havik te blokkeren door te bewegen en te beschermen
  • De kippen volgen de hen en moeten in het gareel blijven
  • Als het laatste kuiken gevangen is, wordt het geëlimineerd of wordt het een nieuwe havik

Mijn account