Les 3 – Ontwikkeling van een choreografie (50’)
Lesdoel:
De leerlingen ontwikkelen een groepschoreografie in een gekozen opstellingsvorm op basis van de basissprong.
Benodigd materiaal:
- Klassenset hoepels*
- Uitgeprinte bestanden
- Groepskaarten van de vorige les
- Muziek
*Als er niet genoeg hoelahoeps beschikbaar zijn, kunnen springtouwen in cirkels worden gelegd en/of oude fietswielen gebruikt worden.
Muziek
Gummitwist
19 Video's
Activatie (~5’)
Leerlingen die snel omgekleed zijn, leggen evenveel hoepels als er leerlingen zijn verspreid door de zaal.
Vuur, Water, Bliksem, Sprong (tot groep 8):
- De kinderen lopen op muziek door de zaal. Bij muziekstop roept de docent “Vuur, Water of Sprong” en de kinderen voeren de volgende bewegingen uit:
- Vuur: iedereen gaat op de grond liggen (rook stijgt omhoog).
- Water: iedereen probeert ergens op te klimmen (bijv. bank).
- Bliksem: iedereen rent naar de hoeken.
- Sprong: de kinderen springen willekeurig in een hoepel.
Stopdans (bovenbouw):
Leerlingen lopen op muziek door de zaal. Bij muziekstop springen ze willekeurig in een hoepel.
Input (~5')
- Korte herhaling van de vorige les (opstellingsvormen en criteria voor choreografieontwikkeling).
- Herhalen van mogelijke afspraken binnen de groep (bijv. tellen, oriënteren op één persoon…).
Uitwerking (~25’)
- Groepen werken verder in eigen tempo aan hun choreografie.
- Docent begeleidt: geeft tips, voorkomt verstoringen, helpt om creatief te zijn.
Reflectie (~5’)
Mogelijke reflectiepunten:
- Productieve samenwerking
- Storingen
- Bespreken van eigen ideeën
Optioneel: vrijwillige groepen presenteren hun huidige stand van de choreografie.
Groepskaarten worden verzameld en in de volgende les weer uitgedeeld.