6: Bevrijden uit houdgrepen (100')
Leesdoel:
De studenten ontwikkelen strategieën om zich te bevrijden uit de greep, presenteren hun suggesties voor oplossingen en evalueren deze.
Benodigd materiaal:
- 2 Medicijnballen
- Matten
- Afgedrukte bestanden
- Pennen
Opwarming (~5')
- In duels gebruiken de studenten hun eigen bevrijdingstechnieken en die van andere groepen.
- Indien nodig, volgt er een nieuwe ronde met een nieuwe groepssamenstelling.
- Bovendien brengt degene die de persoon vasthoudt, opzettelijk een fout in zijn/haar vasthoudtechniek aan, die de vastgehouden persoon binnen korte tijd herkent en zich met een passende techniek bevrijdt.
Instructiefase (~7')
- L: Wat heb je gedaan in de vorige les?
- S: We legden onze partner op zijn rug en hielden hem daar vast.
- Hoe kunnen we nu verder? Wat moet de persoon die op zijn rug ligt, kunnen doen om het gevecht niet te verliezen?
- S: Bevrijd jezelf uit de greep.
Leg de driepunts- en vierpuntsgrepen uit/bespreek ze met de leerlingen en bespreek het werkblad voor het proces. - Onder begeleiding van de docent demonstreren twee studenten de twee handvatten.
Handvat met 3 contacten naar de vloer:
Handvat met 4 contacten naar de vloer:
Uitproberen (~20')
- Uit de mattenvlakten zijn meerdere kleine matteneilanden ontstaan.
- De studenten gaan in groepjes van vier in groepjes van vier zitten en lezen de opdracht voor.
- Aanbeveling: Eerst ontvangen de groepen het werkblad voor de drie-steunpuntenhouding en vervolgens, in een tweede ronde, het werkblad voor de vier-steunpuntenhouding.
- Twee studenten oefenen mogelijke ontsnappingstechnieken en de andere twee zitten aan de rand, houden de matten bij elkaar en kijken naar het gevecht.
- Nadat alle studenten minimaal één keer een rol hebben vervuld (liggend op de rug, vasthoudend en toeschouwer), vullen ze de checklist in.
- Opties: Opstaan, omdraaien, been/bovenlichaam vastklemmen, …
- Differentiatie: Ter ondersteuning hiervan worden voorbeelden gebruikt van hoe je aan een houvast kunt ontsnappen.
Presentatie (~10')
- Het verzamelen en presenteren van de mogelijkheden voor bevrijding.
- De studenten geven elkaar feedback.
Verwerking (~20')
- In duels gebruiken de studenten hun eigen bevrijdingstechnieken en die van andere groepen.
- Indien nodig, volgt er een nieuwe ronde met een nieuwe groepssamenstelling.
- Bovendien brengt degene die de persoon vasthoudt, opzettelijk een fout in zijn/haar vasthoudtechniek aan, die de vastgehouden persoon binnen korte tijd herkent en zich met een passende techniek bevrijdt.


