6: Bevrijden uit houdgrepen (100')

Leesdoel: 

De studenten ontwikkelen strategieën om zich te bevrijden uit de greep, presenteren hun suggesties voor oplossingen en evalueren deze. 

Benodigd materiaal:

Opbouw (~10')
  • Schnell umgezogene Schüler bauen eine möglichst große Matteninsel auf.

  • In duels gebruiken de studenten hun eigen bevrijdingstechnieken en die van andere groepen.
  • Indien nodig, volgt er een nieuwe ronde met een nieuwe groepssamenstelling.
  • Bovendien brengt degene die de persoon vasthoudt, opzettelijk een fout in zijn/haar vasthoudtechniek aan, die de vastgehouden persoon binnen korte tijd herkent en zich met een passende techniek bevrijdt.
  • L: Wat heb je gedaan in de vorige les?
  • S: We legden onze partner op zijn rug en hielden hem daar vast.
  • Hoe kunnen we nu verder? Wat moet de persoon die op zijn rug ligt, kunnen doen om het gevecht niet te verliezen?
  • S: Bevrijd jezelf uit de greep.
    Leg de driepunts- en vierpuntsgrepen uit/bespreek ze met de leerlingen en bespreek het werkblad voor het proces.
  • Onder begeleiding van de docent demonstreren twee studenten de twee handvatten.

 

Handvat met 3 contacten naar de vloer:

Handvat met 4 contacten naar de vloer:

  • Uit de mattenvlakten zijn meerdere kleine matteneilanden ontstaan.
  • De studenten gaan in groepjes van vier in groepjes van vier zitten en lezen de opdracht voor.
  • Aanbeveling: Eerst ontvangen de groepen het werkblad voor de drie-steunpuntenhouding en vervolgens, in een tweede ronde, het werkblad voor de vier-steunpuntenhouding.
  • Twee studenten oefenen mogelijke ontsnappingstechnieken en de andere twee zitten aan de rand, houden de matten bij elkaar en kijken naar het gevecht.
  • Nadat alle studenten minimaal één keer een rol hebben vervuld (liggend op de rug, vasthoudend en toeschouwer), vullen ze de checklist in.
  • Opties: Opstaan, omdraaien, been/bovenlichaam vastklemmen, …
  • Differentiatie: Ter ondersteuning hiervan worden voorbeelden gebruikt van hoe je aan een houvast kunt ontsnappen.
  • Het verzamelen en presenteren van de mogelijkheden voor bevrijding.
  • De studenten geven elkaar feedback.
  • In duels gebruiken de studenten hun eigen bevrijdingstechnieken en die van andere groepen.
  • Indien nodig, volgt er een nieuwe ronde met een nieuwe groepssamenstelling.
  • Bovendien brengt degene die de persoon vasthoudt, opzettelijk een fout in zijn/haar vasthoudtechniek aan, die de vastgehouden persoon binnen korte tijd herkent en zich met een passende techniek bevrijdt.

Mijn account