3: Tweegevechten met direct lichamelijk contact (50')

Leesdoel: 

De studenten oefenen duels met direct fysiek contact en controleren of de regels worden nageleefd.

Benodigd materiaal:

Opwarming (~5')

Sani-spel

  • 2 catchers proberen de andere kinderen omver te werpen.
  • Vangers gemerkt met feestlinten.
  • Wie bewusteloos is, moet gaan liggen en kan pas weer beter worden (spelen) als hij of zij door minimaal twee kinderen (hulpverleners) aan armen en benen naar het ziekenhuis is gebracht (zachte vloermat).

  • Optioneel: De spelregelsposter hangt aan de muur in de hal.
  • Herhaal de regels.
  • Noem het onderwerp: “Vandaag vinden de eerste duels op de grond met direct fysiek contact plaats.”
  • Bewustwording: Juist bij duels met direct fysiek contact is het extra belangrijk om de regels te volgen om blessures te voorkomen!
  • De leraar gaat verder met het werk op de stations.
  • Bij duels waarbij sprake is van fysiek contact, wordt erop toegezien dat de regels worden nageleefd.
  • De studenten trekken hun schoenen uit en zetten deze tegen de muur van de aula.
  • Op elk station moeten er evenveel paren blauwe matten liggen als er groepen van 3 zijn.
  • Rekenvoorbeeld voor een schooljaar met 24 leerlingen:
  • Acht groepen van 3, 4 stations, 2 paar matten per station (zie afbeelding).
  • Elk station wordt dus twee keer opgezet.

 

Stationswerk

  • De studenten komen in kleine groepjes van drie bijeen en bepalen samen de rituelen.
  • Op vier stations worden verschillende duels uitgevochten.
  • De derde persoon neemt de rol van scheidsrechter op zich en ziet erop toe dat de vastgestelde regels en rituelen worden nageleefd. Indien nodig vult hij/zij het reglementformulier voor beide vechters in.
  • De doorrijtijd van de stations is beperkt tot 60 seconden.
  • Op elk station vecht iedereen tegen iedereen in de groep.
  • Advies: Alle duels beginnen met een signaal en eindigen met een signaal.
  • Als een run binnen 60 seconden eindigt, starten de twee studenten een nieuwe run totdat de 60 seconden voorbij zijn.

  • Er wordt gezamenlijk gesproken over het naleven van de regels en rituelen en eventuele knelpunten worden aangepakt.
  • Er staat een min voor regels en rituelen die niet altijd werden gevolgd en een plus voor regels en rituelen die altijd werden gevolgd.
  • De leraar geeft een overzicht van de volgende lessen: “De tegenstander op zijn rug leggen.”

Mijn account