3: Tweegevechten met direct lichamelijk contact (50')
Leesdoel:
De studenten oefenen duels met direct fysiek contact en controleren of de regels worden nageleefd.
Benodigd materiaal:
- Matten
- Afgedrukte bestanden
- Optioneel: regelposter + marker
- Optioneel: regelkaarten + pennen
Opwarming (~5')
Instructiefase (~5')
- Optioneel: De spelregelsposter hangt aan de muur in de hal.
- Herhaal de regels.
- Noem het onderwerp: “Vandaag vinden de eerste duels op de grond met direct fysiek contact plaats.”
- Bewustwording: Juist bij duels met direct fysiek contact is het extra belangrijk om de regels te volgen om blessures te voorkomen!
- De leraar gaat verder met het werk op de stations.
- Bij duels waarbij sprake is van fysiek contact, wordt erop toegezien dat de regels worden nageleefd.
- De studenten trekken hun schoenen uit en zetten deze tegen de muur van de aula.
Verwerking (~25')
- Op elk station moeten er evenveel paren blauwe matten liggen als er groepen van 3 zijn.
- Rekenvoorbeeld voor een schooljaar met 24 leerlingen:
- Acht groepen van 3, 4 stations, 2 paar matten per station (zie afbeelding).
- Elk station wordt dus twee keer opgezet.
Stationswerk
- De studenten komen in kleine groepjes van drie bijeen en bepalen samen de rituelen.
- Op vier stations worden verschillende duels uitgevochten.
- De derde persoon neemt de rol van scheidsrechter op zich en ziet erop toe dat de vastgestelde regels en rituelen worden nageleefd. Indien nodig vult hij/zij het reglementformulier voor beide vechters in.
- De doorrijtijd van de stations is beperkt tot 60 seconden.
- Op elk station vecht iedereen tegen iedereen in de groep.
- Advies: Alle duels beginnen met een signaal en eindigen met een signaal.
- Als een run binnen 60 seconden eindigt, starten de twee studenten een nieuwe run totdat de 60 seconden voorbij zijn.
Reflectie (~5')
- Er wordt gezamenlijk gesproken over het naleven van de regels en rituelen en eventuele knelpunten worden aangepakt.
- Er staat een min voor regels en rituelen die niet altijd werden gevolgd en een plus voor regels en rituelen die altijd werden gevolgd.
- De leraar geeft een overzicht van de volgende lessen: “De tegenstander op zijn rug leggen.”

