7: Eindtoernooi grondgevecht (50')
Leesdoel:
De studenten passen de geleerde worstel- en vechttechnieken toe in verschillende gevechtssituaties en houden zich aan de afgesproken regels.
Benodigd materiaal:
- Matten
- Afgedrukte bestanden
- Pennen
Opwarming (~10')
Hen en havik
- Vorm groepjes van 6.
- 5 studenten staan in een rij achter elkaar en houden elkaar bij de heupen vast.
- Je mag niet loslaten.
- Het voorste kind is de “kip” die haar “kuikens” beschermt.
- De “havik” staat voor de “kip” en probeert het laatste kind in de rij te vangen. Zodra het “kuiken” gevangen is, wisselen de posities.
- “Kip” wordt “kuiken”, “kuiken” wordt “havik”, “havik” wordt “hen”.
Toepassen (~15')
- Het Wedstrijdvormbüro wordt gerund door de docent en inactieve leerlingen.
- Twee studenten melden zich bij het kantoor van Wedstrijdvorm aan voor een duel en kiezen zelf een scheidsrechter.
- Bij elk gevecht worden de regels en rituelen in acht genomen.
- Elk gevecht duurt 90 seconden.
- Als een student erin slaagt om zijn tegenstander 3 seconden op zijn rug te houden, krijgt hij een punt.
- De winnaar is degene die na 90 seconden de meeste punten heeft.
- Vervolgens maakt de scheidsrechter de uitslag bekend aan het wedstrijdsecretariaat.
- Het wedstrijdsecretariaat verwerkt de punten in de lijst.
Reflectie (~5')
- Er wordt een uiteindelijke winnaar gekozen.
- Er wordt gezamenlijk gereflecteerd op het lesplan.
- De aantekeningen die aan het begin van de serie zijn geschreven, kunnen/moeten worden aangepakt.
