4: Tegenstander in rugligging krijgen (100')

Leesdoel: 

De studenten bedenken manieren om hun tegenstander op de rug te leggen, presenteren hun technieken en proberen oplossingen uit die hun klasgenoten hebben aangedragen.

Benodigd materiaal:

Opbouw (~10')
  • Studenten die snel handelen, zetten 3-4 matteneilanden op.
  • In het midden ligt een zachte vloer met daaromheen 6 gymnastiekmatten.
  • Indien er niet voldoende zachte vloerbedekking is, kunnen landingsmatten worden gebruikt.

  • De studenten vormen tweetallen.
  • Eén student sluit zijn ogen en wordt door zijn partner begeleid.
  • Elke aanraking van de ziende partner wordt door de “robot” uitgevoerd.
  • De ‘robots’ rennen op de lijnen van de vloer van de hal.
  • Betekenis van aanrakingen:
  • Hoofd = STOP
  • Rechterarm = rechtsdraaiend
  • Linkerarm = linksom draaien
  • Terug = rechtdoor/sneller
  • Mensen die kunnen zien, moeten zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid voor hun partner.
  • Ontwikkel het doel van een gereguleerde strijd in de klasdiscussie:
  • Houd je partner gedurende een bepaalde tijd op je rug, tegen zijn/haar weerstand in.
  • Leraar: Vandaag willen we beginnen met het in de rugligging leggen van de partner.
  • De leraar legt de bankhouding (vierbenige houding) uit en verdeelt vervolgens de lege posities gelijkmatig over alle matten.
  • Voor grote leergroepen worden meer dan 4 mattenstations aanbevolen.
  • Elke groep ontvangt minimaal één checklist met een werkopdracht.
  • Afhankelijk van de leergroep kan het nodig zijn om dit vooraf in een discussiegroep te bespreken.
  • Elke groep presenteert het beste resultaat vanuit hun oogpunt.
  • Twee studenten laten de oplossing zien en één student legt uit waarom hij of zij voor deze oplossing heeft gekozen en hoe deze werkt.
  • De groepen moeten zo specifiek mogelijk uitleggen waar ze precies beginnen met het draaien van hun partner.
  • Elke groep noteert de suggesties van de andere groepen op hun werkblad, zodat ze deze vervolgens kunnen uitproberen.
  • Indien de studenten niet alle mogelijkheden ontwikkelen, worden hier alternatieven aangegeven.
  • In duels testen de studenten de oplossingen van de andere groepen en onderzoeken deze in een gevecht op hun voor- en nadelen.
  • Eén van hen is scheidsrechter.
  • De partner die in de bankpositie begint, moet ervoor zorgen dat hij niet op zijn rug wordt gedraaid.
  • De studenten ontdekken welke technieken het meest geschikt voor hen zijn.
  • Welke greep was voor jou het succesvolst? Waarom?
  • Welke handgrepen waren niet geschikt? Waarom?
  • Volgende les: Hoe zorg je ervoor dat je partner met beide benen op de grond blijft?
  • Afscheid met een buiging
  • Let op: Er bestaat geen perfecte greep om elke tegenstander op zijn rug te draaien.
  • Afhankelijk van de situatie en de tegenstander kan het voordelig zijn om een repertoire van verschillende opties te hebben, om zo gevarieerd en verrassend te kunnen handelen.

Mijn account