4: Tegenstander in rugligging krijgen (100')
Leesdoel:
De studenten bedenken manieren om hun tegenstander op de rug te leggen, presenteren hun technieken en proberen oplossingen uit die hun klasgenoten hebben aangedragen.
Benodigd materiaal:
- 3-4 Valmatten
- Matten
- Afgedrukte bestanden
Opbouw (~10')
Opwarming (~10')
- De studenten vormen tweetallen.
- Eén student sluit zijn ogen en wordt door zijn partner begeleid.
- Elke aanraking van de ziende partner wordt door de “robot” uitgevoerd.
- De ‘robots’ rennen op de lijnen van de vloer van de hal.
- Betekenis van aanrakingen:
- Hoofd = STOP
- Rechterarm = rechtsdraaiend
- Linkerarm = linksom draaien
- Terug = rechtdoor/sneller
- Mensen die kunnen zien, moeten zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid voor hun partner.
Verwerking (~20')
- Ontwikkel het doel van een gereguleerde strijd in de klasdiscussie:
- Houd je partner gedurende een bepaalde tijd op je rug, tegen zijn/haar weerstand in.
- Leraar: Vandaag willen we beginnen met het in de rugligging leggen van de partner.
- De leraar legt de bankhouding (vierbenige houding) uit en verdeelt vervolgens de lege posities gelijkmatig over alle matten.
- Voor grote leergroepen worden meer dan 4 mattenstations aanbevolen.
- Elke groep ontvangt minimaal één checklist met een werkopdracht.
- Afhankelijk van de leergroep kan het nodig zijn om dit vooraf in een discussiegroep te bespreken.
Presentatie (~10')
- Elke groep presenteert het beste resultaat vanuit hun oogpunt.
- Twee studenten laten de oplossing zien en één student legt uit waarom hij of zij voor deze oplossing heeft gekozen en hoe deze werkt.
- De groepen moeten zo specifiek mogelijk uitleggen waar ze precies beginnen met het draaien van hun partner.
- Elke groep noteert de suggesties van de andere groepen op hun werkblad, zodat ze deze vervolgens kunnen uitproberen.
- Indien de studenten niet alle mogelijkheden ontwikkelen, worden hier alternatieven aangegeven.
Uitproberen (~15')
- In duels testen de studenten de oplossingen van de andere groepen en onderzoeken deze in een gevecht op hun voor- en nadelen.
- Eén van hen is scheidsrechter.
- De partner die in de bankpositie begint, moet ervoor zorgen dat hij niet op zijn rug wordt gedraaid.
- De studenten ontdekken welke technieken het meest geschikt voor hen zijn.
Reflectie (~5')
- Welke greep was voor jou het succesvolst? Waarom?
- Welke handgrepen waren niet geschikt? Waarom?
- Volgende les: Hoe zorg je ervoor dat je partner met beide benen op de grond blijft?
- Afscheid met een buiging
- Let op: Er bestaat geen perfecte greep om elke tegenstander op zijn rug te draaien.
- Afhankelijk van de situatie en de tegenstander kan het voordelig zijn om een repertoire van verschillende opties te hebben, om zo gevarieerd en verrassend te kunnen handelen.
