2: Basisprincipes van het gooien (100')

De studenten kunnen de basispositie van een basketbalspeler aannemen en de voorwaarden (arm-, been- en hoofdpositie) voor een succesvolle basketstoot inschatten.

Benodigd materiaal:

Opwarming (~5')
  • Open inschrijving
  • Ballen liggen in het midden van de hal
  • Taak: Neem de bal en probeer deze naar de manden te gooien
  • Het doel is om de spelers na ongeveer 5 minuten te laten wennen: Wie scoort als eerste 3 hits?
  • Regel: Na een succesvolle slag moet de mand worden vervangen

 

Differentiatie:

  • Verhoog het aantal hits
  • Kernvraag: Hoe heb je op de basket geschoten om te scoren?
  • Antwoorden: Lichaam wijst naar de mand (niet weggedraaid), knielen, arm omhoog gestrekt, kijken naar de mand
  • De leraar demonstreert de basispositie van het basketbalspel (SPD – Schieten, Passen, Dribbelen) – zie illustratie:

  • Gooioefening bij de manden met de genoemde werpvoorwaarden
  • Verdeling in kleine groepjes bij de verschillende manden
  • Elke student probeert 5 hits te scoren
  • Als een student klaar is, wisselt hij de mand
  • Hits in de tijd (10 minuten) tellen
  • Hoe is de werptechniek veranderd vergeleken met de eerste worpen?
  • Hoe succesvol zijn de worpen nu?

Werpspel “Kegels”

  • Verdeel de groep in zoveel mogelijk groepen.
  • Bij elke basket bevindt zich een kegel dichtbij (op ongeveer 1 m van de basket), een kegel in het midden (op ongeveer 3 m van de basket) en een kegel veraf (ter hoogte van de vrije worplijn).
  • De start vindt plaats bij een pionnen achter de driepuntslijn.
  • Elke groep heeft een bal.
  • Op een signaal mag de eerste speler met de bal een kegel kiezen en heeft een Probeer een doelpunt te scoren. De speler dribbelt naar de pionnen en blijft daar staan.
  • Voor de dichtbijzijnde kegel krijg je één punt, voor de middelste kegel krijg je twee punten en voor de verafzijnde kegel krijg je drie punten.
  • Na iedere schotpoging moet je zelf de rebound pakken en doorgeven aan de tweede speler. De eerste werper staat dan achteraan.
  • De hits worden hardop geteld en als groep opgeteld.
  • Doel: De groep die als eerste 10 punten behaalt, wint!

 

Differentiatie:

  • Aantal punten verhogen/verlagen;
  • Varieer de afstand tussen de kegels en de mand;
  • een vierpuntsschot integreren

Werpspel “Jordan”

  • Verdeling in 4 groepen van elk 4-5 studenten (die achter elkaar opgesteld staan)
  • De kegel wordt eerst als markering bij de mand geplaatst
  • Elke groep heeft een bal (in de hand van de eerste speler)
  • De eerste speler gooit en krijgt zijn eigen rebound; Elke speler mag één poging wagen en passt de bal na de rebound naar de tweede speler.
  • Elke hit vertegenwoordigt een letter.
  • De groep gooit totdat ze het woord “JORDAN” gooien.
  • In de volgende ronde kan de afstand of oriëntatie tot de mand worden gewijzigd

Toepassing van schiettechnieken in het 5-5 spel zonder dribbelen zoals in de vorige week:

Speltoepassing in 5-5 op 2 manden zonder dribbelen

  • 2 teams
  • Regels: niet dribbelen, afstand ongeveer 1 armlengte, de bal niet uit de hand slaan
  • Spel op 2 manden (vaste mandverdeling) 
  • Er wordt een punt gescoord als de bal tegen het backboard wordt gegooid en vervolgens op de grond valt zonder dat een tegenstander de bal eerst heeft gevangen.

Spel “Bump”

  • Alle studenten staan ​​op een rij, op 2 meter afstand van de mand.
  • De eerste twee studenten hebben een bal. De eerste student gooit.
  • Zodra de worp is gedaan, mag de tweede leerling gooien.
  • Het doel is om de student voor je in te halen en te raken.
  • Dus de tweede student probeert de basket te raken voordat de eerste student de basket raakt.
  • Wanneer de eerste leerling de bal raakt, pakt hij of zij de rebound en passeert de bal naar de derde leerling.
  • De derde student probeert vervolgens de tweede student in te halen door de bal eerder te raken dan de tweede student.
  • Een leerling die is ‘ingehaald’, valt af. Bijvoorbeeld, de tweede werper is uitgeschakeld als de derde werper vóór hem de bal gooit.
  • Degene die zijn uitgeschakeld, kunnen nog even oefenen op de naastgelegen mand, totdat de overgebleven leerlingen klaar zijn.

 

differentiatie:

  • 2 groepen bij twee manden

  • Hoe werkten de technieken in het spel?
  • Identificeer en registreer uitdagingen en kansen

Mijn account