6: Speelse toepassing in 5vs5 (100')
De leerlingen kunnen de basisbasketbaltechnieken die ze hebben geleerd toepassen in 5-tegen-5-situaties.

Benodigd materiaal:
- Ballen
- 2-4 Ringen
- Partijlinten
- Pionnen
Opwarming (~10')
Passeer vierkant
- 8 studenten vormen elk een vierkant (gemarkeerd met kegels); elke groep van 8 heeft een bal
- De bal wordt met de klok mee naar de teamgenoot gepast
- Na een pass gaat de passer tegen de klok in naar de volgende groep en stelt zich achterin op.
- Doel: Passes tellen en geen bal op de grond of goed rennen
Instructiefase (~5')
- Wat was belangrijk aan de opdracht?
- Na een pas is elke student verplaatst – belangrijk voor het 5 tegen 5 spel
- Leg de regels uit voor het 5 tegen 5 spel (sterrenstap, reisregels)
Verwerking (~15')
5 tegen 5 op het basketbalveld
- Twee teams spelen elk op het basketbalveld in een reguliere 2 tegen 5
Reflectie (~5')
- Wat zijn de problemen bij het spelen van 5 tegen 5?
- Antwoorden: alles op één plek, te weinig beweging op het veld,
- Oplossingen: Verduidelijk de formatie en verdeling op het veld (3 spelers buiten de 3-puntslijn, 2 spelers dicht bij de basket)
- Verduidelijk de verdeling op het veld
Toepassen 1 (~20')
5 tegen 5 op het volledige veld als toernooiformaat
- Toepassing van bovenstaande aspecten en regels in 5 vs 5
- Afhankelijk van het aantal teams spelen de teams tegen elkaar
Reflectie (~5')
5 tegen 5 op het volledige veld als toernooiformaat
- Toepassing van bovenstaande aspecten en regels in 5 vs 5
- Afhankelijk van het aantal teams spelen de teams tegen elkaar
Toepassen 2 (~20')
3vs3vs3
- Drie teams van elk drie spelers worden verdeeld over een veld.
- Eén team begint in het midden.
- Het team in het midden kiest een basket (dus een ander team) en gaat daar in een 3 tegen 3 situatie de aanval in.
- Zodra het balbezit verandert (succesvol scoren of balverlies), valt het team dat tot dat moment verdedigde de andere basket van het derde team aan.
- Elk team telt de gescoorde punten
- Einde: Wanneer een team 4 punten heeft gescoord
- Variatie: Maximale score verhogen/verlagen; Als een team een basket scoort, mag het team doorgaan met aanvallen (naar de andere basket).
Reflectie (~5')
- Wat hebben jullie als team gedaan om punten te scoren?
- Identificeer en registreer uitdagingen en kansen