5: Vasthoudtechnieken op de grond (50')
Leesdoel:
De studenten ontwikkelen effectieve houdingstechnieken en evalueren deze aan de hand van tests in één-op-één-situaties.
Benodigd materiaal:
- Matten
- 3-4 Valmatten
Opwarming (~5')
Schildpadden omdraaien
- Alle studenten staan op handen en knieën aan één kant van de mat.
- Er staan twee “schildpaddraaiers” aan de tegenovergestelde kant -> mogelijk een meisje en een jongen, die allebei leerlingen van hetzelfde geslacht omdraaien.
- Op commando kruipen alle studenten naar de overkant.
- De draaiers mogen rennen en de leerlingen opvangen door ze op hun rug te draaien.
- De omgedraaide leerlingen worden ook ‘omdraaiers’.
- Mogelijkheden: Ofwel kruipen de “schildpadden” heen en weer, ofwel wisselen ze herhaaldelijk van kant van de mat en bevinden ze zich in het beschermde gebied aan het einde van de mat.
Verwerking (~15')
- De studenten bouwen 3-4 matteneilanden.
- In het midden ligt een zachte vloer met daaromheen 6 gymnastiekmatten.
- Dan eerst een korte instructie:
- L: Nadat we in de vorige les hebben geoefend hoe we onze tegenstander in de rugligging kunnen brengen, willen we vandaag werken aan verschillende technieken om onze tegenstander in de rugligging te houden.
- Een gevecht is gewonnen wanneer de partner gedurende 3 seconden met zijn rug op de grond wordt gehouden.
- Tijdens de discussie worden mogelijke kenmerken van effectieve handgrepen verzameld.
- Verwerkingsfase: De studenten werken in kleine groepjes aan verschillende houdingstechnieken op de matten.
- Studenten die op hun rug liggen, proberen zichzelf te bevrijden uit een vasthoudtechniek.
Toepassen (~10')
- Duels worden in kleine groepen uitgevochten.
- Optimale groepen van 3: 2 actieve spelers, 1 scheidsrechter.
- Scheidsrechters vullen het spelregelformulier in.

